Uitzendingen van de Vlaamse tv niet te bewerken
Edward
2014-09-28 08:27:24 UTC
Het komt regelmatig voor dat een opname van een programma die ik heb gemaakt
van de Vlaamse satellietzenders 'Een' en 'Canvas' niet is te bewerken om het
op een harde schijf of op een dvd te bewaren.

De uitzending wordt opgenomen op de harde schijf van mijn Dreambox 8000 en
is daarvan ook goed af te spelen.
De programma's die ik op de NAS wil bewaren download ik naar mijn pc en dan
loopt alle videobewerkingssoftware erop vast.
Met SmartCutter haal ik de overbodige stukken voor en na de uitzending weg
zodat alleen de film zelf overblijft.
Ook converteren naar een ander bestandsformaat met Xilisoft Video Converter,
Any Video Converter (AVC) of DVDFab werkt niet.

Het vreemde is dat dit probleem zich uitsluitend voordoet bij uitzendingen
van de Vlaamse VRT en nooit bij uitzendingen van NPO, BBC, ITV en Duitse
zenders.
En het is alleen nu en dan. Afgelopen vrijdag had ik 2 opnamen gemaakt, een
aflevering van Midsomer Murders en de speelfilm Inhale. Beide van de zender
Een. Midsomer Murders was niet te bewerken, maar Inhale wel.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? En is het op te lossen?
Edward
Bert(AWRvB)
2014-09-28 16:19:20 UTC
Post by Edward
[...]
Probeer (freeware) Freemake Video Converter van freemake.com eens!
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
Edward
2014-10-02 17:47:29 UTC
Post by Bert(AWRvB)
Post by Edward
[...]
Het is niet direct het antwoord op mijn vraag, maar als het verschijnsel
weer eens optreedt kan ik dat in elk geval proberen.
De onbewerkbare aflevering van Midsomer murders had ik al gewist.
Edward
Edward
2014-10-04 02:01:35 UTC
Post by Bert(AWRvB)
Probeer (freeware) Freemake Video Converter van freemake.com eens!
Met de volgende aflevering van Midsomer murders van de VRT precies hetzelfde
probleem.

Ik heb Freemake gedownload en ge-installeerd :-(
Wat een bagger! Er wordt geprobeerd allerlei ongewenste troep te
installeren, webbrowsers te verbouwen, de virusscanner maakt overuren....
En als dat alles voorzichtig is omzeild crasht Freemake onmiddellijk als de
videofile wordt geladen.

Ik maak voor installatie van een onbekend stukje software altijd een
herstelpunt in Windows, dus de schade bleef beperkt tot een hoop ergernis.
Edward
Edmund
2014-09-29 07:42:04 UTC
Post by Edward
[...]
Grappig.
Het lijkt erop dat de VRT iets gevonden heeft om opnemen en opslaan
lastiger te maken.
Nu heb ik een tijd terug gelezen dat sommige decoders de opnames
"gecodeerd" oplsaan itt andere decoders die meteen decoderen en het
ongecodeerd oplaan. Aangezien jou probleem zich alleen bij de VRT voor
doet zal dat niet het probleem zijn.
Zelf vroeg ik op een sat forum of er iets bestaat om de reclames uit de
opnames te knippen kreeg ik een negatief antwoord.
Mensen met een beetje te veel vrije tijd zetten dat over op de computer
en bewerken dat daar. Persoonlijk vind ik dat nogal onzin want zoiets kan
natuurlijk makkelijk in de decoder firmware geimplemeteerd worden.
Wat wel kan is de aan het begin en aan t eind van een opname stukjes eraf
knippen, niet dat het erg logisch werkt maar het werkt wel.
Die vervelende reclames blijft je dan wel houden :-)

Edmund
Edward
2014-12-01 22:06:42 UTC
Post by Edmund
Zelf vroeg ik op een sat forum of er iets bestaat om de reclames uit de
opnames te knippen kreeg ik een negatief antwoord.
Het bestaat wel. Smartcutter.
http://www.fame-ring.com/index.html

Maar het zal duidelijk zijn dat het niet feilloos KAN werken.
Hoe weet een stukje software of iets een film is of een reclameboodschap?
Ik heb het uitgeprobeerd. Smartcutter doet een goede poging, maar het knipt
ook stukjes van de speelfilm weg en laat reclameboodschappen gedeeltelijk
staan.
Nog meer ergernis dus dan het totale reclameblok.
Edward
Edward
2014-10-04 15:04:29 UTC
Post by Edward
[...]
Even een update:
Vrijdag 3 okt 2014 een nieuwe aflevering van Midsomer Murders opgenomen.
Deze opname is nog slechter dan de vorige, zelfs vanaf de PVR waarop is
opgenomen is de opname niet af te spelen.

Nog wat ge-experimenteerd met verschillende soorten software.
'Handbrake' bracht het er nog het best vanaf. Van de opname die 2u20m duurt
wist Handbrake er 5 minuten uit te halen zonder te crashen. Die 5 minuten
zagen er dan op zijn best uit als een schilderij van Van Gogh of Monet.
Het geluid is net zo brokkelig.
Met 'FFmpeg' vanaf de commandline kwamen er duizenden meldingen "Header
missing".

Het lijkt me een probleem dat in de studio in Brussel door de afgespeelde
dvd of blueray wordt veroorzaakt. De film die 1 uur later via dezelfde
zender werd uitgezonden is wel af te spelen en te bewerken.
Het bevreemd me wel dat er op internet geen enkele melding is te vinden van
anderen die hetzelfde probleem hebben ondervonden. Ik ben vast niet de enige
die op een later tijdstip naar Midsomer Murders wil kijken.
Edward
Bert(AWRvB)
2014-10-04 17:03:15 UTC
Post by Edward
Post by Edward
[...]
Ik laat soms een film afspelen vanaf een HD-Recorder en door een andere
HD-Recorder opnemen. Kan je dit niet proberen want je wilt blijkbaar die
films bewaren. Die film dan kopiëren naar een DVD-RW en die op de
computer zetten en die proberen te bewerken (dit doe ik soms ook met
belangrijke filmpjes).
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
Dimitri
2014-10-05 09:16:16 UTC
Post by Edward
[...]
Het signaal dat je via een satelliet opneemt bevat een hoop fouten. Je
decoder is hierop ontworpen om zo'n streaming signaal correct weer te
geven. Deze corrigeert of "negeert" de fouten in de videostructuur.
Echter, videobewerkingsprogramma's (of converters) lopen er meestal op vast.
Het kan dus zijn dat je signaal van de Vlaamse zenders met relatief veel
fouten binnenkomt (niet iedere transponder komt even goed binnen op je
schotel).
Ik dacht dat een programma als Restream de fouten in de structuur kan
herstellen, maar weet niet of dat op de streams van tegenwoordig ook nog
werkt. Ik gebruikte dat bij de "oude" MPEG2-uitzendigen.

Dimitri
Man Grove
2014-10-05 14:45:51 UTC
Post by Dimitri
Het signaal dat je via een satelliet opneemt bevat een hoop fouten. Je
decoder is hierop ontworpen om zo'n streaming signaal correct weer te
geven.
Die 'fouten' waar jij het over hebt zijn geen echte fouten doch
onregelmatigheden een gevolg van de video compressie. Niet alle
bewerkingsprogramma's kunnen hier adequaat mee omgaan. Ter verduidelijking:
Een MPEG datastroom bestaat uit zgn. I-frames, B-frames en P-frames.
I-Frames ofwel Intra-frames zijn enkelvoudig gecomprimeerde (jpeg- ) frames
die alle informatie van een videobeeldje bevatten.
P-Frames ofwel Predictive frames zijn computerberekende frames, gebaseerd op
dichtsbijzijnde voorafgaande I of P-frame. Ze voorspellen ahw het volgende
frame. P frames zijn meer gecomprimeerd dan I-frames en vormen een
referentie voor het berekenen van B-frames.
B-Frames zijn Bi-directional frames die zowel een voorliggend als volgend
beeldje gebruiken als aanknopingspunt om een gecomprimeerd frame te
berekenen.
Rob
2014-10-05 15:32:17 UTC
Post by Man Grove
Post by Dimitri
[...]
Nee wat Dimitri bedoelt zijn bitfouten in het signaal, die er voor zorgen
dat de decoder die de kermis die jij beschrijft weer naar een beeld moet
omzetten in de war raakt. Meestal zie je dit in de vorm van blokjes in
het beeld of (stukjes) beeld die even stil staan.

Ik wil best wel eens kijken of ik ook last heb van die onbewerkbare
beelden maar dan moet ik wel weten op welke tijd ik dat dan moet opnemen
want dat ga ik niet uitzoeken.
Edward
2014-10-05 19:15:15 UTC
Post by Rob
Post by Man Grove
Post by Dimitri
[...]
Tot zover iedereen bedankt voor de reacties.

Fouten door te weinig of een gestoord signaal zijn het niet. De zender
Een-HD ontvangt mijn Dreambox met een SNR van 11,6 dB en BER is 0.
Tijdens de opname heeft het ook niet geregend.

Ik heb zelf veel te weinig kennis van videostreams om er een vinger achter
te krijgen, maar met de software MediaInfo-XP heb ik wel 1 afwijking in de
stream gezien ten opzichte van een goede opname van eveneens Een-HD.
http://www.videohelp.com/tools/MediaInfoXP

Een goede opname: Stream size : 4.09 GiB (91%)
Grootte van de *.ts file 5,824,059,896 bytes

De slechte opname: Stream size : 11.1 MiB (0%)
Grootte van de *.ts file 5,511,978,204 bytes

Nog 5 andere opnamen die ik van Een-HD heb gemaakt geven vergelijkbare
cijfers als de goede opname.
Met ProjectX - dat alleen met MPEG2 video overweg kan - is het wel altijd
mogelijk om audio en teletekst uit een HD-opname te filteren.
In het geval van de slechte opname vindt ProjectX geen audio, maar wel
teletekst.
Post by Rob
Ik wil best wel eens kijken of ik ook last heb van die onbewerkbare
beelden maar dan moet ik wel weten op welke tijd ik dat dan moet opnemen
want dat ga ik niet uitzoeken.
Dat is een heel vriendelijk aanbod. Helaas kan ik niet van tevoren aangeven
of een defecte stream wordt uitgezonden of niet.
Ik heb nu twee keer achter elkaar een opname van een aflevering van Midsomer
Murders gehad die niet was af te spelen. Maar de serie bestond uit 4
afleveringen, waarvan de eerste twee wel goed waren.
Dit seizoen van Midsomer Murders is nu afgelopen, het is nog de vraag
wanneer de VRT met de volgende afleveringen begint. In elk geval niet
aanstaande vrijdag.
Edward
Dimitri
2014-10-05 19:18:46 UTC
Post by Man Grove
Post by Dimitri
[...]
In het ideale geval ziet het er inderdaad zo uit, echter door slechte
weersomstandigheden of slecht (of gecompromitteerd) uitgerichte schotel
wordt het principe dat jij uitlegt in de war geschopt. De I, B of P
frames zijn dan corrupt, onleesbaar of volledig afwezig waardoor een
videoconverter vastloopt. De receiver is erop gemaakt dat hij daar niet
wakker van ligt en gewoon verder gaat. Vaak is dit niet zichtbaar maar
als het te erg wordt zie je blokjes of een totaal vervormd beeld.
Software als restream kan de GOP-structuur herstellen, zodat andere
videosoftware er niet meer over struikelt.

Dimitri